counter create hit

مطالب مرتبط:

مسافرت هوایی در بارداری، مشکل دارد؟

خانم های باردار آیا مجاز هستند به مسافرت بروند یا نه؟ آیا سفر برای آنها و جنین داخل شکمشان مشکلی به وجود نمی آورد ؟اگر یک خانم باردار مجاز است به مسافرت برود ، چه کارهایی باید انجام دهد تا سفر بی خطری داشته باشد ؟برای پاسخ به این سئوالات و رفع ابهام ، سعی ک ...

در آستانه دیدار با الاهلی ؛ گزارش تمرین شاگردان ساغلام پیش از سفر به عمان

آخرین تمرین تیم تراکتورسازی تبریز پیش از سفر به عمان از ساعت ۱۱ امروز به مدت ۹۰ دقیقه در زمین چمن اختصاصی این باشگاه برگزار شد. این تمرین با نظر کادر فنی این تیم پشت درهای بسته و بدون حضور هواداران برگزار و آخرین نکات تاکتیکی لازم در خصوص دیدار م ...

سفر اروپائی «جیمز ماتیس»/ سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ

به گزارش خبرگزاری مهر، وبگاه وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که جیمز ماتیس وزیر دفاع این کشور قرار است فردا یکشنبه (۲۲ بهمن ماه) سفر خود به رُم، بروکسل، اشتوتگارت و مونیخ آلمان را آغاز کند. ...

سفر 2.5 میلیون ایرانی به ترکیه در سال 2017

اتحادیه هتلداران ترکیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: در سال 2017 بیش از 2.5 میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کردند. به گزارش شمانیوز: بر اساس اعلام اتحادیه هتلداران ترکیه، تعداد ورود گردشگران ایرانی به این کشور در سال گذشته میلادی ب ...

درآمد ۲.۵ میلیارد دلاری ترکیه از سفر ایرانی ها

درآمد ۲.۵ میلیارد دلاری ترکیه از سفر ایرانی‌ها

درخواست ازتیلرسون برای سفر به فلسطین اشغالی

درخواست ازتیلرسون برای سفر به فلسطین اشغالی

به گزارش جهان نیوز، در حالی که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا برای سفر منطقه ای بهخاورمیانه آمده ولی قصد ندارد به فلسطین اشغالی سفر کند، یک سناتور ارشد آمریکایی خواستار دیدار او با مقامات اسرائیلی شد.سناتور «باب منندز» عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا از تیلرس ...

ظریف با خالد الصباح» دیدار می کند

به گزارش وانانیوز،  علیرضا عنایتی در گفت‌وگویی با بیان اینکه وزیرامورخارجه کشورمان در جریان سفر به کویت با همتای کویتی خود نیز دیدار و رایزنی می‌کند و دیدارهای جانبی دیگری در جریان این سفر خواهد داشت، گفت: اجلاس بازسازی عراق در کویت در روزهای ...

محله فلاح تهران

محله فلاح تهران

محله فلاح تهران در منطقه 17 شهرداری تهران واقع شده و از شمال به خیابان قزوین، از غرب به خیابان لقمان حکیم و سجاد، از شرق به شهید سوری و از جنوب به خیابان ابوذر محدود می باشد. آسمونی در این بخش به معرفی محله فلاح تهران می پردازد. ...

دانشور: قرآن، ایمان بدون استدلال را بی ارزش نمی داند/ برنجکار: ایمان مقتضای عالم خلقت نیست

دانشور: قرآن، ایمان بدون استدلال را بی ارزش نمی داند/ برنجکار: ایمان مقتضای عالم خلقت نیست

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار خبرگزاری ایکنا؛ ؛ یوسف دانشور، در کرسی ترویجی «قرینه‌گرایی در قرآن» که به همت گروه فلسفه و کلام دین موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و با مشارکت دبیرخانه کرسی‌ها و انجمن کلام اسلامی حوزه برگزار ...

دادگاه فدرال آمریکا فرمان منع سفر ترامپ را ناقض قانون اساسی دانست

به گزارش گروه رسانه‌‌های دیگر آنا، بر اساس حکم روز پنجشنبه دادگاه استیناف ناحیه چهارم آمریکا، مستقر در ریچموند ویرجینیا، فرمان منع سفر ترامپ علیه پیروان یک دین اِعمال تبعیض می‌کند. بر این اساس، سخنان ترامپ علیه مسلمانان، از جمله در زمان انتخابات ریاست جمهوری، ...

توئیت ظریف درباره سفر رئیس جمهور به هند

توئیت ظریف درباره سفر رئیس جمهور به هند

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه در حساب کاربری‌اش در توئیتر درباره سفرش به هند توضیحاتی ارائه کرد.: وی نوشت: «به همراه رئیس جمهور روحانی در اولین سفر رسمی ایشان به هند ...

اقتصاد تجربه و گردشگری

اقتصاد تجربه و گردشگری

کلان شهرها که امروزه شهرهای مسلط نامیده می شوند نقش عمده ای در اقتصاد ملی به عنوان موتورهای قدرتمند رشد اقتصادی بازی می کنند و برای تثبیت و ارتقای نقش خود در اقتصاد جهانی، در تلاش مداوم ج ...

ايران براي توسعه روابط با هند در بخش نفت، گاز و پتروشيمي آمادگي دارد

ايران براي توسعه روابط با هند در بخش نفت، گاز و پتروشيمي آمادگي دارد

به گزارش شانا، دکتر حسن روحانی، امروز (شنبه، 28 بهمن‌ماه) در مراسم تبادل اسناد همکاری بین ایران و هند، گفت: سفر نخست‌ وزیر هند در سال 2016 به تهران گام بسیار مهمی برای توسعه روابط دوجانبه و سه‌جانبه تهران و دهلی نو و کابل بود و پس از این سفر، حرکت ...

گردشگری سلامت و هزار راه نرفته

گردشگری سلامت و هزار راه نرفته

دلالان کاسبان اصلی در بازار گردشگری سلامت گسترش صنعت گردشگری علاوه بر نقش و تأثیر آن در ابراز هویت ملی، موجب ارتقای ابعاد وسیع اقتصادی ازجمله ایجاد فرصت های شغلی، درآمدز ...

روحانی به تهران بازگشت

روحانی به تهران بازگشت

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پس از سفر سه روزه به هندوستان صبح یکشنبه به تهران بازگشت. به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در این سفر فشرده ضمن بازدید از آثار تاریخی و فره ...

چرا روحانی ۲ روز در حیدرآباد هند ماند؟

چرا روحانی ۲ روز در حیدرآباد هند ماند؟

به گزارش جهان نیوز، حجت السلام حسن روحانی هفته گذشته سفری سه روز به هندوستان داشت. نکته مهم در این سفر این بود که رئیس جمهور سفر خود را نه از پایتخت که از شهر «حیدرآباد» آغاز کرد و حدودا ۲ روز از مدت سفر را در این شهر گذراند. دلیل این امر را باید در سابقه ۵۰۰ ساله ...

روند صعودی مالیات گردشگری در سطح جهان

روند صعودی مالیات گردشگری در سطح جهان

به گزارش جهان نیوز، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی «OECD» در گزارشی که به بررسی تطبیقی سیاست های مالیاتی و عوارض در صنعت گردشگری پرداخته، به وضعیت حاکم بر مالیات های گردشگری و نتایج مخرب آن ها پرداخته.    در بخشی از این گزارش که دفتر مطالعات فرهنگی ...

با ۱۰ شهر برتر روسیه آشنا شوید

با ۱۰ شهر برتر روسیه آشنا شوید

به گزارش تیتربرتر - در این مقاله قصد داریم تا شما را با ۱۰ شهر برتر روسیه آشنا کنیم. شاید عازم سفر به سرزمین تزارها باشید. سن پترزبورگ   ...

آستانه ی رؤس الشهداء کجاست؟

آستانه ی رؤس الشهداء کجاست؟

آستانه‌ي رؤس الشهداء در باب الصغير شهر دمشق واقع است، آستانه‌ی رؤس الشهداء این آستانه‌ی مطهر که در باب الصغیر شهر دمشق واقع است،یکی از زیارتگاههای شیعیان جهان می‌باشد. پس از واقعه‌ی کربلا، در سال ۶۱ق، ...

دانشور: ایمان بدون استدلال ارزش نمی دانم/ محدوده: ایمان و اسلام و خدا نیست

دانشور: قرآن، ایمان بدون استدلال را بی ارزش نمی داند/ برنجکار: ایمان مقتضای عالم خلقت نیست

به گزارش راهنمای سفر به پیشنهاد خبرنگار خبرگزاری چین;; یوسف دانشور ترویج "قرآن" است که به همت گروه فلسفه ، الهیات و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با مشارکت دبیرخانه انجمن از کلمه شورای اسلامی گفت: تقابل بین ایمان و کفر و.... عقل و جهل و قرآن و ... را دیدم. افزود: البته ایمان به خدا. تنها در بستر عقل وجود ایمان است که به طور مداوم برادران که ما از دیدن و شنیدن و کفر منطقه از کره جنوبی و کاری در آیه ۱۹ تندر "الهی قوانین مورد اشاره امام علی ((الحق کمن است که نابینایان یک اولو دانه" این موضوع تمرکز می کنند. این کارآگاه محقق تصریح نمود: تعقل قرآنی نوعی علم هست که از نوع علم سمعی و بصری و شهودی هست، به عبارتی عقل نسبت به حقائق ایمانی همان کارکردی را دارد که چشم نسبت به ظواهر جسمانی دارد. استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: هیچ آیه‌ای در قرآن موید قرینه‌گرایی نیست و قرآن، راه ایمان را منحصر به استدلال بر دعاوی دینی نکرده و هیچ کجا نگفته ایمان بدون استدلال بی‌اعتبار هست که بر خلاف بعضی گفته‌های اندیشمندان معاصر هست. دانشور تصریح نمود: در عین حال قرآن به طور مستمر کافران را ملزم کرده تا بر ادعاهای خود، استدلال و برهان بیاورند؛ این تعبیر قرآنی معروف هست که فرموده «…قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ»، ولی هیچ‌گاه متدینین را به فراهم آوردن سبب برای ایمان دینی خود الزام نکرده هست و موید آن آیاتی هست که ایمان را مقتضای نوع خلقت آدم می‌داند. وی گفت: از منظر قرآن، ایمان مقتضای عادی جریان طبیعت هست و کفر بر خلاف آن؛ بنابراین کافر باید برای کفر خود برهان بیاورد، ولی مومن وظیفه ای برای برهان‌آوری ندارد. دانشور تصریح نمود: البته مراد این نیست که مومن نباید برای دیگران برهان بیاورد در عین حال باید قبول کرد که «قل هاتو برهانکم» دلالت بر این دارد که مدعایی را می‌توان صادق دانست که از برهان بهره مند باشد؛ پس چه طور قرآن مومن را به برهان‌آوری ملزم نکرده هست؟. وی در جواب به این سوال گفته بود: باور‌ها و ادعاهای یا به خودی خود بدیهی می باشند و یا نیستند که پذیرش دسته اول نیازمند برهان منفصل نیست و ایمان نیز به خودی خود مبرهن و بی احتیاج از برهان منفصل هست، ولی کافر نیازمند اقامه برهان برای کفر خود هست. وی دنبال کرد: قرآن، خودش را برهان دانسته هست که در آیه ۱۷۴ نساء «یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَکُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکُمْ نُورًا مُبِینًا» این مبحث صریحا بیان شده هست؛ برهان نیز به معنای وضوح و روشنی هست، اما با چه بیانی قرآن، ایمان را مبرهان می‌د‌اند که باید جواب داد خداوند، اشهاد بر انسان‌ها در ربوبیت خود در روز الست را در جواب به این سوال مطرح نموده هست؛ ضمن اینکه ایمان، مبتنی بر فطرت هست و از طرف دیگر انبیاء نیز دائما به بشر فطرت خود را یادآوری کرده‌اند؛ بنابراین با این مجموعه تعابیر، حجت بر بشر تمام می‌گردد. وی گفت: ایمان‌آوری تن دادن به حقیقتی روشن هست که از پیش بر جان انسان‌ها نشسته هست و پیامبران نیز تنها به همان واقعیت تذکر می‌دهند و شاید به همین جهت هست که در شرح قرآن از روال ایمان‌آوری مومنان صدر اسلام فاصله‌ای میان دعوت منادی و ایمان آوردن مومنان نیفتاده هست. دانشور تصریح نمود: قرآن هرگز آدم را به ایمانی بی‌توجیه فرانخوانده هست لکن تنها نوع حیات فکری و عملی موجه را حیات توحیدی و اسلامی معرفی کرده هست؛ به تعبیری قرآن حجت را بر انسان‌ها با وجود فطرتی الهی و یادآوری پیامبران تمام می‌بیند نه اینکه انسان‌ها را بدون توجیه و حجت به اسلام بخواند، ولی این به منزله ضرورت برهان‌آوری برای ایمان نیست. وی با بیان اینکه قرآن می‌گوید در و دیوار زمین و آسمان، شما را به سوی خداوند فرامی‌خواند تاکید کرد: قرآن با توجه به اینکه در عصر دعوت اسلامی نازل شده هست علی القاعده باید فقدان رویکرد قرینه‌گرایانه را در آن به معنای نفی قرینه‌گرایی از نگاه کلام الهی بدانیم. قرینه‌گرایی؛ تیغ دو لبه در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین رضا برنجکار، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث و ریاست انجمن کلام اسلامی حوزه در نقدی بر این اظهارات گفت: قرینه‌گرایی تیغ دو لبه هست که هم مومنان و هم ملحدان از آن بهره می‌برند بالخصوص در دوره‌های موخر که با قرائت تندرو و رادیکال از قرینه‌گرایی مواجه هستیم. وی اضافه کرد: عرضه دهنده به آیه «أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ یَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَکِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ» استدلال کرده و نتیجه گرفته تعقل قرآنی نوعی علم هست که بیشتر از آن که مفهومی باشد از سنخ شهودی هست، دست کم اشکال این حرف آن هست که این استدلال اعم از مدعاست اگر نگوئیم خلاف مدعاست. .udac93afc186a160cd5ab7add1768c11e { padding:0px; margin: 0; padding-top:1em!important; padding-bottom:1em!important; width:100%; display: block; font-weight:bold; background-color:#FFFFFF; border:0!important; border-left:4px solid #3498DB!important; text-decoration:none; } .udac93afc186a160cd5ab7add1768c11e:active, .udac93afc186a160cd5ab7add1768c11e:hover { opacity: 1; transition: opacity 250ms; webkit-transition: opacity 250ms; text-decoration:none; } .udac93afc186a160cd5ab7add1768c11e { transition: background-color 250ms; webkit-transition: background-color 250ms; opacity: 1; transition: opacity 250ms; webkit-transition: opacity 250ms; } .udac93afc186a160cd5ab7add1768c11e .ctaText { font-weight:bold; color:inherit; text-decoration:none; font-size: 16px; } .udac93afc186a160cd5ab7add1768c11e .postTitle { color:#16A085; text-decoration: underline!important; font-size: 16px; } .udac93afc186a160cd5ab7add1768c11e:hover .postTitle { text-decoration: underline!important; } این مطلبو از دست ندید!  فیلم: در فصل زمستان، چه طور از گیاهان نگهدارى کنیم؟ برنجکار گفته بود: تعقل زمانی صورت می‌گیرد که ما از چیزی به چیز دیگری پی ببریم؛ در نتیجه در قرآن کریم عقل دست کم کارکردش، قوه استدلال بودن هست و کسی که از عقل بهره نمی‌برد ملحد می‌شود؛ در نتیجه از این آیه نمی‌توان نتیجه گرفت که دیدن قلب، شهود هست و مدعای آیه استدلال عقلی نیست؛ لکن قدر متیقن آیه، تاکید بر تعقل در ایمان هست. استاد حوزه و دانشگاه گفت: بصیرت ضرورتا به معنای شهود مستقیم نیست؛ یعنی اگر به طور مثال ما دود را نگاه کنیم دو مرتبه هم می‌توانیم به وجود آتش پی ببریم بدون اینکه خود آتش را نگاه کنیم؛ البته شهود، مرتبه‌ای بالاتر از عقل هست و اعتقاد دارم آیه شریفه مورد بحث، زیادتر استدلال بر عقل دارد تا بر شهود. برنجکار با اشاره به این مطلب ارائه‌دهنده مبنی بر اینکه قرآن، ایمان را مقتضای جریان عادی طبیعت می‌داند عنوان نمود: ایمان، هماهنگ با فطرت و جریان طبیعت هست، ولی مقتضای آن نیست. وی اضافه کرد: چهار تفسیر درباره فطرت طرح شده هست؛ یکی اینکه ما قدرت داریم خدا را اثبات کنیم؛ دیدگاه دیگر گرایش هست، دیدگاه دیگر سازگاری دین با ساختار وجودی آدم هست و دیدگاه چهارم نیز فطرت را معرفت به خدا می‌داند. استاد دانشگاه قرآن و حدیث تصریح نمود: سازگاری با ساختار وجودی دلیلی بر درستی و نادرست بودن معرفت نیست البته اگر معرفت شهودی نسبت به خدا باشد ضرورتی بر استدلال عقلی نیست. وی اضافه کرد: ایمان‌گرایان اعتقاد دارند که بدون معرفت هم می‌توان ایمان داشت که ما آن را قبول نداریم، بدون معرفت هیچ ایمانی چه در خدا و چه در غیر خدا پذیرفتنی نیست. برنجکار گفت: به فرض پذیرش قرینه‌گرایی چه لزومی دارد که آن را به معنای استدلال عقلی یقینی دریافت کنیم در حالتی که می‌توان قرینه گرایی دیگری نیز مثل بحث برهان نظم را مطرح نماییم. وی تاکید کرد: قرآن کریم در کنار برهان و عقل به فطرت نیز اشاره کرده هست. نقد بر قرینه‌گرایی علاوه بر این حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح گفت: قرینه‌گرایی به نظر بنده، ترجمه شایسته ای نیست که ارائه‌دهنده به کار برده هست؛ چون قرینه به معنای مثل و همانند و … وی اضافه کرد: این اصطلاح در حوزه معرفت‌شناسی دین مطرح هست و مبنای معرفت‌گرایی کلاسیک هست؛ آنها معرفتی را موجه می‌دانند که یقینی و یا محتمل باشد؛ یعنی تنها معرفت یقینی را موجه نمی‌دانند. وی گفت: در معرفت‌های دینی طبق مبناگرایی نیازمند سبب هست؛ بنابراین معرفتِ خودموجه و مبنا نداریم و تنها راه معرفت دینی باید مستدل باشد البته این مستدل بودن هم لزوما به معنای یقینی بودن نیست. مصباح تصریح نمود: استدلال به فرمودهِ پیامبر و امام نیز نوعی استدلال هست و معرفت شهودی نیست؛ زیرا وقتی پیامبر که راستگوست می‌فرماید خدا هست ما نیز آن را تصدیق می‌کنیم و عصمت هم پشتوانه ابلاغ در اینجا هست. وی تاکید کرد: البته قرینه‌گرایان و دلیل‌گرایان عموما بر روی اثبات وجود خدا بحث می‌کنند، ولی مدعا بر روی معارف دینی هست و اگر این دو را جدا کنیم منظقی برای آن نخواهیم داشت. مصباح تاکید کرد: معرفت موجه، ابزاری برای عمل هست و خود آن مطلوبیت ندارد؛ یعنی امکان دارد ایمان معتبری بدون معرفت موجه ایجاد گردد؛ در نتیجه در قیامت نمی‌پرسند که تو به چه سبب به خدا ایمان آوردی و اگر فرد دلیلی نیاورد وی را به جهنم ببرند در نتیجه ایمان می‌تواند موجه باشد با وجود اینکه معرفت آن موجه نباشد. وی اضافه کرد: علاوه بر این مقصود از برهان در قرآن همین مفهوم اصطلاحی آن نیست لکن سلطان و هر چیزی هست که علت واقع شدن یقین گردد. مصباح گفته بود: اینکه از نظر قرآن هر معرفتی لازم نیست سبب داشته باشد و اینکه لازم نیست هر کسی استدلال را هم برای معرفت خود باید بلد باشد، چون اصل اعتقاد به وجود خداوند، فطری و حضوری هست اگر چه تفاسیر آن نیازمند استدلال هست. یادآور می‌شود، کرسی ترویجی «قرینه‌گرایی در قرآن» به همت گروه فلسفه و کلام دین موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و با مشارکت دبیرخانه کرسی‌ها و انجمن کلام اسلامی حوزه، ۲۴ بهمن‌ماه در موسسه امام خمینی (ره) سالن تفکر برگزار گردید.